Váš kouč na cestě k úspěchu.
  • Hlavní strana
  • Realizované projekty
  • Články
  • Dotazníky
  • Typologie osobnosti
  • O mně
  • Kontakt
Koučování lídrů Leadership trénink a moderace workshopù Projektový management Hodnocení a rozvoj lidského potenciálu

5 + 1 pravidla dobrého vedení

Chvála dobrého vedení

Odysseus, po svém návratu z cest, oceňuje vládu své věrné manželky Pénelopé takto:

 
"Nikdo z lidí by, paní, tě nemohl na celém světě
pohanět; věru tvá sláva se dotýká širého nebe.
Takovou slávu má král, muž bez vady, pobožné mysli,
který vládne mnoha mocným mužům, dodržujíc pravidla dobrého vládnutí.
I nese mu ornice černá pšenici hojnou a ječmen a stromy má ovoce plné,
stáda se pořád mu množí a moře mu dodává ryby
za dobré vedení - a lidé pod ním vzkvétají.“

Jak rozumím Odysseově řeči:

  • máš vynikající pověst,
  • jsi uznávanou autoritou - tvé silné stránky jsou poctivost, hluboká víra, otevřenost a transparentnost, spravedlivost, odpovědnost a lidskost,
  • za to máš výborné hospodářské výsledky,
  • a umožňuješ lidem, aby se rozvíjeli.

Role vedoucího pracovníka

Vedoucí pracovník je ten, kdo odpovídá za lidi nebo přímo řídí práci lidí. Aby lidé mohli plynule dodávat kvalitní výsledky, musí  vedoucí rozvíjet jejich dovednosti v souladu s aktuálními i budoucími potřebami.

Vliv chování vedoucího na výsledky lidí

Výsledky vedoucího závisí na jeho lidech. Ze zkušenosti vím, že ke kvalitním výsledkům vedou dobré vztahy mezi vedoucím a jeho lidmi. Velkou část problémů, které musí vedoucí denně řešit, obvykle způsobují lidé. Avšak vedoucí, který se ještě nenaučil dobře komunikovat se svými lidmi, bývá sám zdrojem problémů v pracovních vztazích, aniž by si to uvědomoval. 
Z mnohaletých průzkumů poradenské společnosti McKinsey v r. 2010 vyplynulo, že 70% organizačních změn skončí neúspěchem. Na tomto neúspěchu se podílí z 39% odpor pracovníků ke změnám a z 33% chování vedoucích pracovníků, které nepodporuje změny. Předpokládám, že pokud někde zaznamenám výrazně nekvalitní pracovní výsledky, tak minimálně 1/3 příčin problematické situace bude způsobena chováním vedoucího. Vedoucí, který se učí a rozvíjí své vůdčí a komunikační dovednosti, dokáže vědomě vytvářet prostředí, které podporuje pracovníky v tom, aby se rozvíjeli, pozitivněji reagovali na nové úkoly a změny, učili se a dosahovali kvalitní výsledky v potřebném čase.

5 + 1 pravidla dobrého vedení

Používáním 5 + 1 pravidla pro dobré vedení může vedoucí zlepšovat své vztahy s lidmi. To znamená, že se mu podaří vytvářet prostředí, ve kterém se lidem lépe spolupracuje a dosahují kvalitnější výsledky.  Samozřejmě, že se tím jednou provždy neodstraní všechny problémy. Stále bude co řešit, jen toho může být méně a díky dobrým vztahům dokáže zvládnout dobře i náročné situace.

Co by se tedy měli učit vedoucí pracovišť, jedná-li se o vedení lidí a zlepšování kvality pracovních vztahů v souladu s 5 primárními sociálními potřebami (o sociálních potřebách je článek „Jak vycházet s lidmi – 5 klíčů k udržení dobrých vztahů podle mozku“)?

  1. Oceňovat, aby umožnili každému vědět, jak dobře si vede (potřeba Statusu)
  2. S předstihem mluvit s lidmi o změnách, aby se jich nebáli (potřeba Jistoty)
  3. Rozvíjet a co nejlépe využívat každou schopnost pracovníka (potřeba Statusu)
  4. Důvěřovat, méně radit a dovolovat lidem samostatně myslet a jednat (potřeba Autonomie)
  5. Vysvětlit lidem spravedlivá pravidla hry a zajistit jejich dodržování – být transparentní (potřeba Férovosti)
     +1. Jednat s lidmi jako s individualitami (potřeba Vztahovosti)

O čem bude příští článek

V pokračování tohoto článku vám objasním, které konkrétní dovednosti potřebuje mít vedoucí k praktikování dobrého vedení podle 5 + 1 pravidla dobrého vedení.


Facebook Twitter Google LinkedIn


 
kontakt
Ing. Dušan Štainer, RCC

+420 606 726 525
stainer@stainerconsulting.cz

Teplická 257/5
Hranice 753 01, Česká republika


Tvorba webových stránek - webSEO.cz • webdesign Diana Štainerová
© 2025 Dušan Štainer - profesionální kouč, Hranice, Praha, Brno, Olomouc, Ostrava, všechna práva vyhrazena