Mozková přívětivost - Brain Experience
Mozková přívětivost, z anglického Brain experince (BX) je soubor vlastností, metod, nástrojů či přístupů koučů (lektorů, poradců, manažerů, spolupracovníků), které mají vliv na vytváření pocitu odměny nebo hrozby u klientů (účastníků, uživatelů, spolupracovníků).BX vychází z nejmodernějších poznatků neurovědy o organizačním principu lidského mozku a sociálních potřebách. Jedná se o pocit, který člověk prožívá při interakci s danou metodou, nástrojem nebo koučem (lektorem, poradcem, manažerem, spolupracovníkem), tzn. jestli pociťoval obavy a rizika z metody nebo z přístupu kouče (lektora, poradce, manažera, spolupracovníka) nebo naopak se cítil bezpečně a příjemně.
Pro klienta nebo účastníka (tréninku, workshopu, pracovní schůzky) je důležité, aby použitá metoda, nástroj nebo přístup kouče (lektora, poradce, manažera, spolupracovníka) respektoval 5 sociálních potřeb definovaných neurovědcem Davidem Rockem: 1. Status, 2. Jistotu, 3. Autonomii, 4. Vztahovost a 5. Férovost (více o sociálních potřebách v mém článku "Jak vycházet s lidmi - 5 klíčů k udržení dobrých vztahů podle mozku"). Tyto faktory mají za následek pozitivní (nebo negativní) pocit klienta a jeho tendenci znovu se vracet (nebo odmítat) k použité metodě, nástroji nebo ke spolupráci s koučem (lektorem, poradcem, manažerem, spolupracovníkem).
Vždy je třeba brát ohled na to, jakou metodu, nástroj nebo přístup použijeme a jakou reakci od klienta (účastníka, spolupracovníka) očekáváme.
Při snaze o zlepšení mozkové přívětivosti (BX) je třeba dobře poznat a chápat sociální potřeby lidí, jejich schopnosti a potenciál a umožnit jim vytvoření pozitivního emočního vztahu k metodě, nástroji, službě nebo kouči (lektorovi, poradci, manažerovi, spolupracovníkovi). Musíme tedy znát klienta nebo cílovou skupinu a přizpůsobit se jeho nebo jejím sociálním potřebám.